Tänkvärt, för både mig, kamrater och päron

Fråga: Hur ska man ställa sig till att folk tar upp sina mobiler titt som tätt under en bjuden finmiddag? Jag tycker  att det är ohyfsat att göra så. Har jag fel?

Svar: Du har inte fel. Att prioritera sin mobiltelefon när man befinner sig i sällskap med andra personer är ohövligt, och ger intrycket att man finner dessa närvarande personer så trista att man måste ha alla möjligheter öppna till annat mer intressant. Säkert är detta inte medvetet och avsiktligt men effekten blir denna oavsett vad man kan ha avsett.

Men man kan ju vänta viktigt besked? Ja, då säger man det med en ursäkt till de närvarande, och tar emot samtalet-meddelandet snabbast möjligt när det kommer. Om det kommer.

På en middagsbjudning är det pinsamt ohyfsat att hålla på med sin mobil, det är samma sak som att påpeka att bjudningen och sällskapet är urtråkigt. Undantag förstås om alla i sällskapet sitter med sina spel, sms och annat under måltiden eller därefter. Gör alla detta måste det bero på att man har slut på samtalsämnen och brist på intresse för de närvarande. Enligt vad jag förstår är det i så fall onödigt att träffas IRL (i verkligheten), särskilt på en fin eller mindre fin middag.

"fråga om hyfs och stil"


Kommentarer

Vill du kommentera? Gör det här:

Namn
Minns mig?

@email

Bloggen din

Kommentar

Trackback
RSS 2.0