Början på mitt nya liv?

Jag vet att det finns några av det manliga könet som läser min blogg. Ni kommer kanske inte finna detta inlägg intressant (inte lika mycket som det om koftorna i alla fall). För jag ska lite kort sammanfatta min kunskap om preventivmedel. 

Idag är första dagen på mina nya minipiller. Jag har i nästan tio års tid ätit samma p-piller. Men när jag gick för att förnya mitt recept fick jag veta att jag egentligen inte ens får ta just de pillren. De innehåller nämligen östrogen, och östrogen kombinerat med migrän är tydligen ett big no no inom vården. Därför blev jag lite paff. Jag har alltså ätit ett hormon som kan ge mig ökad risk för blodpropp i nästan tio år. Med tanke på min släkts sjukhistoria blev jag lite extra fundersam, och jag har många gånger frågat om detta i kombination med hormon kan påverka mina risker. Svaret har alla gånger varit nej, "så länge inte dina föräldrar har haft en stroke, eller liknande." Nej dom har inte haft det än, men chanserna ser ju i ärligehetens namn inte superljusa ut. Och nu så kanske jag är i "farozonen" - endast 24 år gammal?? 

När jag satt där och fick det här slängt i ansiktet fick jag nästan dåligt samvete. Som om jag ljugit mig till just detta recept bara som en rolig grej. Och att jag varje gång på frågan "har du migrän?" svarat "Nä." och kollat ner i golvet. Så är ju inte fallet. 

Så jag vill väl än en gång tacka sjukvården för den otroliga tillit jag fått för dem. Jag kan inte sluta förundras över den våg av kunskap och enighet som liksom sköljer över mig. Den 15(-ish) åriga Nina tackar, för all hjälp hon fick när hon kom och blottade sina besvär, när hon ensam försökte hitta rätt i den stor farliga djungeln. 

Kommentarer
Postat av: E

Bemötande är så himla viktigt och vilka p-piller du får utskrivet har ju du noll makt eller möjlighet att råda över. Det är inte ditt fel och det är rövigt att du känner skuld för att du har fått felaktiga p-piller utskrivna.
Det är väl därför vi har utbildningskrav på att jobba inom vården, för att kunna lita på dem som vi söker hjälp hos.

Svar: Ja men visst är det så! Haha jaa...
Nina

2015-11-26 @ 10:22:24

Vill du kommentera? Gör det här:

Namn
Minns mig?

@email

Bloggen din

Kommentar

Trackback
RSS 2.0