etiketten alltså, värdig att följa.

Fråga: Jag har en nära vän och vi träffas en hel del, både han och jag samt i större grupper. Han är otroligt charmerande och trevlig när han är nykter, men när han fått i sig alkohol – det rör sig om stora mängder och ganska regelbundet – blir han verbalt aggressiv. Fyllesnack kanske, men väldigt otrevligt. Nu häromdagen hade jag honom och två andra personer på middag, allt väl och trevligt, men min gode vän klämde i sig tre flaskor vin och blev förstås aggressiv och grälsjuk, gick plötsligt iväg, tog sin bil och for hem! Tydligen kom han hem utan problem, men jag ringde efter några dagar och sa att jag tyckte han skulle be om ursäkt for sitt beteende. Men han påpekade att han var absolut inte skyldig mig någon ursäkt. Så mycket för den vänskapen, men nog kan man väl be en person om en ursäkt i detta fall? Vad säger etiketten?

Svar: Du som värdperson skulle absolut ha hindrat din vän att dricka så mycket. Du kan ju med din vetskap om att han är alkoholist enkelt hålla ner tillgången på alkohol, säga att det finns inte mer vin.

Dessutom, och det är verkligen viktigt, skulle du ha hindrat honom från att köra bil. Det framgår att du bor mycket långt från Sverige, men även om lagen där du bor inte förbjuder alkoholpåverkade att köra bil är det inte ett skäl till att låta en berusad person sätta sig bakom ratten. Det handlar inte enbart om hans liv utan om alla andras som han riskerar. Du är ansvarig för att släppa iväg en alkoholpåverkad person som bilförare. Du kunde tagit bilnycklarna, eller på annat sätt hindrat bilkörandet, och du hade ju två gäster ytterligare som kunde bistått dig med detta.

Att din vän betedde sig illa på din bjudning tycker jag att du ska strunta i. Dina övriga gäster såg ju hur det var fatt med honom. En alkoholiserad person är ofta omedveten om sitt beteende och det är meningslöst att kräva en ursäkt i så fall. Vad är en ursäkt värd om den är framtvingad?

Någon så kallad etikettregel finns inte angående detta slags problem – bara en insikt om hyfs och stil, och den insikten saknar din vän när han har druckit för mycket.

Magdalena Ribbing


Kommentarer

Vill du kommentera? Gör det här:

Namn
Minns mig?

@email

Bloggen din

Kommentar

Trackback
RSS 2.0