En av dagens ganska många tankar.

Jag jobbar på en tidning. Under dagarna hinner jag ta, lukta pch bläddra i en tidning. Jag har ständigt trycksvärta på fingrarana och det händer att man svär åt de olika titlarna, ibland även åt deras innehåll.

I dagens Sörmlands Bygden skrivs en krönika, en krönika som många andra, ett citat ur den står på tidningens framsida.
"Visst är det irriterande att ordet man syftar på oss alla!"

Det här är någonting som jag reagerar på.
Finns det verkligen ingenting annat som denna krönikör kan lägga ner tid och tankekraft på? Att det är ojämnställt mellan könen, är det någonting nytt? Det är självklart någonting att engagera sig i, men det finns så mycket mer.

Alla är vi olika, alla har vi olika åsikter. Vilket också ska synas och höras, men ändå. Är det någon som på nåt sätt förstår vad jag menar?
Det finns de som har de så mycket värre. Barn i mellanöstern får inte poliovaccin för att staten tror att CIA på så sätt kan spåra och hålla koll på innvånarna. En kille blev torterad för att han är kusin med "fel" människa. Om man använder just ordet man, gör det verkligen en så stor skada på samhället? På världen? På livet? Känns det på samma sätt som att ligga dubbelvikt med ett bildäck runt kroppen? Som att få elchocker i könsorganen, eller som att vara förlamad i andningsmuskelatur eller lemmar? 

Människan har klarat sig bra hittills, vi är i toppen av matkedjan och vi tar och dödar allt som vi vill. Människan är en äcklig levande varelse som snart kommer vara ensam på denna planet. Men som sagt, det är valfritt att disponera sin energi och engagemang hur MAN vill.

Kommentarer
Postat av: Petra

Håller med! Folk lägger alldeles för mycket energi på små oviktiga detaljer.

2012-07-27 @ 15:27:55
URL: http://aggskal.blogg.se

Vill du kommentera? Gör det här:

Namn
Minns mig?

@email

Bloggen din

Kommentar

Trackback
RSS 2.0